Gdy konieczna jest kontrola dostępu

Firmy i instytucje różnego rodzaju często widzą potrzebę ograniczenia dostępu do pewnych pomieszczeń, czy zasobów, tylko wybranej grupie osób. Może chodzić o zabezpieczenie niektórych danych przed pracownikami niższego szczebla, albo zwyczajnie ochronę danych firmy przed nieautoryzowanym udostępnieniem ich osobom z zewnątrz, gościom czy klientom. Na szczęście z pomocą przychodzą systemy kontroli dostępu.

Kontrola dostępu – czym jest i kiedy się przydaje?

Systemy kontroli dostępu powstały po to by do pewnych danych, informacji, materiałów czy pomieszczeń mogły mieć dostęp tylko określone osoby. Nie jest to pomysł nowy, ale obecnie, także dzięki komputeryzacji, ma coraz większe zastosowanie.

Kontrola dostępu stosowana jest m.in. do:

  • ochrony danych personalnych pracowników (fizycznej i informatycznej);
  • ograniczenia dostępności do niektórych leków czy substancji niebezpiecznych;
  • ograniczenia przemieszczania się pracowników/klientów po siedzibie firmy.

Jak dziś wyglądają systemy kontroli dostępu?

Z uwagi na powszechną komputeryzację kontrola dostępu obecnie ma dwojaki wymiar. Z jednej strony informatyczny, czyli wszystkie hasła, tokeny czy szyfrowania, mające na celu zabezpieczyć dane przechowywane na komputerach.

Z drugiej strony nadal niezbędne jest ochrona fizyczna, dzięki której tylko niektóre osoby będą miały dostęp do archiwów czy magazynków. Dziś jednak nie są to klucze, tylko specjalnie zaprogramowane karty dostępu. Dzięki temu o wiele łatwiej jest zarządzać uprawnieniami, ale także można śledzić, kto i jak często z danych zasobów korzysta.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Urządzenia w biznesie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz